Blue Travel Chains: Puumala tähtää kansainvälisellä yhteistyöllä Saimaan satamien sähköistämiseen ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen

26 huhtikuun, 2024

Puumalan kunta toimii päähakijana uudessa kansainvälisessä hankkeessa ”Carbon Neutral Travel Chains in Eastern Finland and East-Viru County” (Hiilineutraalit matkaketjut Itä-Suomessa ja Itä-Virossa), lyhyemmin ”Blue Travel Chains”. Hakijakumppaneina mukana ovat lisäksi Taipalsaaren kunta ja Etelä-Karjalan Virkistysaluesäätiö sekä Jõhvin, Alutagusen ja Toilan kunnat Virosta. Hankkeessa satsataan Saimaan alueen satamien sähköistämiseen, kestävään liikkumiseen ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.

Hankkeen rahoitusta haetaan ”Interreg – Central Baltic Programme” -ohjelmasta, jonka kohdennetussa haussa on jaossa 30 miljoonaa. Hakemuskierroksen 1. vaihe päättyy huhtikuun lopussa ja mahdollinen toinen vaihe syyskuun 2024 lopussa. Lopullisia päätöksiä rahoitettavista hankkeista on odotettavissa helmikuussa 2025.

Kansainvälistä yhteistyötä vahvistetaan itäisen Euroopan kehittämiseksi, sillä toimintaympäristön haasteet ovat alueilla yhteisiä johtuen vallitsevasta maailmantilanteesta. Hankkeessa tavoitellaan ja pilotoidaan hiilineutraalien matkaketjujen rakentumista Suomen ja Viron välillä sekä eri paikkakuntien välillä maiden sisäisesti. Maiden välisellä yhteistyöllä tavoitellaan kestävien liikkumismuotojen kehittämistä ja kestävän matkailun lisääntymistä eri kohteiden välillä. Toimenpiteillä edistetään vähähiilisen liikkumisen lisääntymistä liikenteen solmukohdissa. Merkittävässä roolissa on myös digitaalisesti saavutettavien matkaketjujen rakentaminen ja yhteiset markkinointitoimenpiteet.

Suomen puolella toteutettavissa toimenpiteissä tähdätään erityisesti Saimaan satamien sähköistämiseen, sähköveneiden latauspaikkoihin, hiilivapaata vesiliikenteen ja reittien kehittämiseen sekä pyörämatkailun edellytysten vahvistamiseen. Viron puolella tavoitteet liittyvät pyöräilyreittien kehittämiseen ja pyöräilyn sähköistämiseen. Alueella voidaan hyödyntää Saimaalta löytyvää pyörämatkailun osaamista ja puolestaan Virossa pilotoidaan sähköpyöräilyn matkaketjuja, joiden tuloksia voidaan hyödyntää Suomessa. Hankekumppaneiden yhteenlaskettu kokonaisbudjetti on noin 3,8 miljoonaa euroa. Tästä EU-rahoituksen osuus voi olla 80 % ja kumppaneiden omarahoitusosuus 20 %.

Puumalan kunnanvaltuuston puheenjohtaja Matti Viialaisen mielestä Saimaallakin on jo aika alkaa siirtyä sähköiseen vene- ja risteilyliikenteeseen.

  • Vanhojen dieselkäyttöisten pyörälauttojen korvaaminen päästöttömillä ja hiljaisilla uusilla aluksilla parantaa tuntuvasti myös matkustusmukavuutta ja on varmasti omiaan lisäämään pyöräilijämääriä Saimaan molemmilla saaristoreiteillä.
  • Itä-Suomea ja Itä-Viroa koettelevat samat itärajan sulkeutumisesta koituvat ongelmat. Siksi on erittäin hyvä, jos uusia matkailijoita ja tuotteita voidaan hakea ja kehittää myös yhdessä. Korvamerkittyä EU-rahoitusta on nyt käytettävissä näille alueille. Siksi Puumalan kunta on valmis vetämään hanketta, jolle toivottavasti myös myönnetään rahoitusta Varsinais-Suomen liiton hallinnoimasta Central Baltic -ohjelmasta, toteaa Viialainen.

Lisätiedot:

Niina Kuuva, kunnanjohtaja, niina.kuuva@puumala.fi, puh. 050 375 8541

Matti Viialainen, kunnanvaltuuston puheenjohtaja, matti.viialainen@puumala.fi, puh. 044 770 0515

Pyöräilijä lauttamatkalla Saimaalla. Kuva: Visit Puumala

Sähköpyörillä Puumalan saaristoreitillä. Kuva: Visit Puumala

Hankekumppanit koolla Virossa. Kuva: Rein Luuse / Jõhvin kunta

Hankekumppanit koolla Virossa. Kuva: Rein Luuse / Jõhvin kunta