Puumalan kunta käynnistää henkilökohtaisen digineuvonnan asukkailleen

Puumalan kunta on aloittanut henkilökohtaisen digineuvonnan tarjoamisen asukkailleen. Digineuvojana toimii Eeva-Liisa Isosaari. Neuvonnan tarkoituksena on opastaa kansalaiset käyttämään sähköisiä palveluja ja helpottaa siten arjen asiointia. Digineuvoja voi opastaa asiakasta esimerkiksi laskujen maksamiseen verkkopankissa, sähköpostin käyttöönottoon tai junalippujen ostamiseen. Neuvonnan tarkoituksena on se, että asiakas oppii ajan myötä käyttämään sähköisiä palveluja itsenäisesti.

Neuvonta on aina henkilökohtaista ja sitä annetaan joko Puumalan kunnantalolla tai asiakkaan kotona. Neuvontaa varten on aina varattava aika etukäteen. Neuvonta on maksutonta. Digineuvontaa annetaan suljetussa tilassa ja asiakkaan kanssa laaditaan ensimmäisellä neuvontakerralla kirjallinen salassapito- ja neuvontasopimus. Voit tutustua siihen jo etukäteen tästä.

Neuvonnassa käytetään aina asiakkaan omia digilaitteita, kuten esimerkiksi älypuhelinta, tietokonetta tai taulutietokonetta. Neuvontaa voidaan antaa myös kunnantalolla olevilla asiakastietokoneilla, mutta tällöin neuvonta tapahtuu avoimessa tilassa kunnantalon aulassa.

Neuvonta-ajan voi varata puhelimitse Eeva-Liisalta numerosta 050 471 2120. Valmistaudu jo aikaa varattaessa kertomaan, että mihin asioihin ensisijaisesti tarvitset neuvontaa.

Puumalan kunta muistuttaa, että asiakkaan ei tule missään tilanteessa antaa verkkopankkitunnuksiaan tai salasanojaan toiselle henkilölle, ei myöskään digineuvojalle. Myöskään poliisi tai pankit eivät koskaan kysy tunnuksia asiakkaalta.

Digineuvonnan periaatteet Puumalassa

Eeva-Liisa Isosaari